De vijf meest gehoorde misvattingen over Professional Organizers

Het beroep Professional Organizer bestaat nog niet zo lang. In Nederland is het beroep in de jaren 90 geïntroduceerd maar pas in de afgelopen tien jaar is de beroepsgroep serieus geprofessionaliseerd, mede dankzij de inzet van de beroepsvereniging NPBO.
Wanneer ik over mijn vak praat, merk ik dat hier vaak een hoop onduidelijkheden over bestaan. In deze blog zet ik de meest gehoorde misvattingen op een rijtje en licht ik ze toe.

1. Als ik een Professional Organizer inhuur, moet ik alles weg doen

Nee hoor! Je móet sowieso niets en de beslissing om iets te houden of weg te doen, ligt helemaal bij jou. Wel helpt een Professional Organizer met het maken van bewuste keuzes over je spullen, bijvoorbeeld door het stellen van kritische vragen. Ook wordt een Professional Organizer vaak ingeschakeld vanuit een behoefte aan meer ruimte, rust en overzicht. Dit doel wordt doorgaans niet bereikt door alleen het verplaatsen of anders indelen van spullen.

2. Een Professional Organizer ruimt mijn spullen voor me op

Meestal niet. Er zijn wel Organizers die het hele opruimtraject voor je uit handen nemen, maar deze werken doorgaans onder de noemer Personal Organizers. Het merendeel van de Professional Organizers werkt samen met de klant. Een buitenstaander kan immers niet bepalen wat wel of juist niet goed werkt in jouw huishouden. Ook streeft een Professional Organizer ernaar om haar klanten vaardigheden aan te leren waarmee ze op een gegeven moment zelf verder kunnen.

3. Een Professional Organizer staat erbij en kijkt ernaar

Anderzijds bestaat ook de misvatting dat Professional Organizers vanaf de zijlijn adviseren en tips geven zonder zelf de handen uit de mouwen te steken. Dat is zeker niet waar. Bij een hands-on organizing traject helpt een Professional Organizer actief mee. Ook breng ik de eerste twee werksessies de spullen waar je afscheid van neemt, voor je weg.

4. Bij Professional Organizers is het thuis altijd heel opgeruimd

HAHA! Kom maar eens een willekeurig dagje bij me langs en je zal direct zien dat dit een misvatting is. Hoewel ik wel graag een opgeruimd huis heb, is het, mede dankzij twee kleine kinderen, ook vaak rommelig. Wat mij betreft mag dat ook. Een huis is geen museum, er mag geleefd worden. Echter hebben wel al onze spullen een vaste plek waardoor we aan het einde van de dag alles snel en makkelijk weer kunnen opruimen. Ook zorg ik ervoor dat ik spullen die ik niet meer gebruik, niet eindeloos bewaar. Wanneer wij iets niet meer nodig hebben, gaat het direct naar de kringloop, kledingbank of andere bestemming zodat de kwaliteit nog goed is en iemand anders er nog blij mee gemaakt kan worden.

5. Een Professional Organizer kan alleen helpen met opruimen

De beroepsvereniging definieert een Professional Organizer als “iemand die begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte. Een professional organizer helpt mensen keuzes te maken die hen in staat stellen gestructureerder te denken en te werken, effectiever om te gaan met tijd, ruimte en middelen, en meer grip op hun leven en energiebalans te krijgen”. Concreet betekent dit dat een professional organizer haar klanten via advies, begeleiding en hands-on organizing nieuwe vaardigheden aanleert die bijdragen een logisch ingedeeld en ingericht huis, een overzichtelijke administratie en een realistische en ademende agenda.

Mocht je ondanks deze blog nog twijfelen of een Professional Organizer iets voor jou is, neem dan gerust contact met me op om een vrijblijvende kennismaking in te plannen.